Dag 9 - Reisverslag uit New Delhi, India van Noida India - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit New Delhi, India van Noida India - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Noida

14 Juli 2015 | India, New Delhi

Deze dag verliep grotendeels zoals de meeste dagen hier gaan. We ontbijten om 08:00 uur, en daarna maken we ons klaar om met de kinderen aan de slag te gaan. We geven allemaal verschillende lessen aan verschillende klassen. Al is lesgeven hier best lastig. De leerlingen hebben lang niet allemaal goede schoolspullen. Sommigen hebben een schrift van ‘vorig jaar’, waarbij de oefeningen al ingevuld zijn. Deze moet je dan uitgummen zodat de leerling van nu het ook kan maken. Verder is het bij de jongere kinderen lastig dat ze niet zo goed Engels spreken. Als je dan een vraag stelt, zeggen ze heel braaf ‘yes’, terwijl de vraag niet eens met ja of nee beantwoord kan worden. Maar vaak doen we dan ook spelletjes of leren de kinderen ons Hindi.
Na de lunch gingen we wederom aan de slag met het schilderen van de muren van de hal. Het wit is af, dus gingen we vandaag aan de slag met blauw. De onderkant van de muren moet ongeveer 1,5 meter blauw zijn en de kozijnen van de ramen donkerblauw. We zijn een flink stuk opgeschoten en morgen moet alleen het blauw van de muren nog een keer gedaan worden, zodat er een goede laag is.
Het enige verschil vandaag met andere dagen, was de temperatuur. De zon scheen en het was enorm heet vandaag. Tijdens het lesgeven vanochtend liep het zweet als langs onze hoofden, terwijl het pas half 11 in de ochtend was. Voor ons gevoel was dit de ergste hitte tot nu toe en de meesten van ons trokken het als snel niet meer. Dus om 11 uur zat iedereen weer in de woonkamer onder ventilator. Deze hitte maakte het verven ook niet makkelijker. Binnen no time was iedereen blauw van de verf en nat van het zweet. Dus een drinkpauze hier en daar was niet overbodig.
Verder hebben ze hier ook niet erg gehoord van ‘de boel afplakken wanneer je gaat verven’. Dus aan het eind van de dag ligt de grond vol met verfspetters die we vervolgens, kruipend over de grond als assepoester, met een doekje en terpentine weer weghalen. De kinderen hier vinden het erg leuk om te helpen, wat uiteraard van ons niet hoeft (en wat we met terpentine ook liever niet hebben), maar er is niets aan te doen.
Toen we na het schilderen weer terugkwamen in de woonkamer, was Margo druk bezig om voor ons een lekkere fruitsalade te maken van mango, banaan en appel. Heel lief van haar! Over Margo gesproken, afgezien van het feit dat ze heel lief is, is het ook erg fijn dat ze mee is. Het grootste deel van de groep is inmiddels ‘getroffen’ door maag- darmirritaties. En Margo weet voor elke klacht wel een oplossing. Ze komt met veel liefde aanzetten met pillen, fruit, thee, bouillon. Het was natuurlijk te verwachten dat we een keer niet lekker zouden worden. We doen allemaal ons best om de hygiëne te behouden (handen wassen en ontsmetten), maar dat beschermt dus niet tegen alles.
Verder is Jeroen O druk bezig geweest met ‘banken beroven’. We hebben in India namelijk roepi’s nodig, en daarvoor moet je daar een bank om te pinnen. Nu is het zo dat je bij die banken niet meer dan 10.000 roepi kan opnemen en bij 3 maal dit bedrag zegt de automaat ‘sorry, dit gaat niet meer’. Om het iets duidelijker te maken, 30.000 roepi is 430 euro. Dus dat schiet niet zo op.
Vanavond was er weer zingen en avondsluiting van de jongens hier in Boys-home. De meesten zitten nu te uno-en of set-ten, te lezen. Straks zal Julius nog een avondsluiting doen.
Wel echt leuk, dat er zoveel mensen onze blog lezen, blijf dat dus ook nog lekker een paar dagen doen.

• 14 Juli 2015 - 18:53

Simone:

Lieve Lise,
    Wat een mooi verhaal van vandaag en wat leuk dat je in te verre India ook nog docent kan zijn. Ik begrijp dat de warmte soms moeilijk is. Ik hoop dat jullie met het kamp een beetje kunnen afkoelen!
    Veel plezier en dikke kus. Mama en pap

• 14 Juli 2015 - 19:55

Mieke En Willem Jan Bontekoe:

elke vakantie dag na een heerlijke dag opstap te zijn geweest zitten we met en kop thee of een neut afhankelijk hoe laat het is, samen op de bank jullie verhalen met ontzettend veel plezier te lezen.

• 14 Juli 2015 - 21:05

Luuk En Annemarie:

Lieve allemaal,

Met veel plezier lezen we jullie blog. Op woensdag staat de reis naar de Himalaya op het programma, lazen we. We wensen jullie een goede reis. Zorg dat je op tijd bij de trein bent, want die kan erg vol zijn. ;-) Vraag maar aan Marloes. We hadden het liefste een foto bijgesloten maar dat krijgen we niet voor elkaar. Pas goed op jezelf en op elkaar. Vaya condios en adieu. Groetjes van Luuk en Annemarie.

• 14 Juli 2015 - 21:32

Petra:

Hoi allemaal,
    Alweer een blog , wat fijn! Zo zijn weer helemaal op de hoogte van jullie wel en wee. Sterkte in de hitte! En veel plezier met z'n allen op kidskamp. Hoeveel kids gaan er mee?
    veel liefs Annelijn en de rest van de groep!Petra

• 14 Juli 2015 - 22:06

Hinke Van Breeden:

Lieve allemaal,

Wat is dit leuk om te lezen, ik heb geen idee wat ik mij bij dit land moet voorstellen, maar ik ben dagelijks met jullie op reis. Hard werken in de hitte maar ook leuke dingen doen. Geniet van het kamp met de kinderen al zal dit ook wel druk zijn. Hoe lang gaan jullie daar naar toe? Ik laat me verassen door de foto,s die er w.s. heel veel zijn gemaakt, dit wordt een mooi verhaal als jullie dit gaan presenteren voor ons en later nog eens voor de PCOB zoals is afgesproken.
    liee groeten voor jullie allemaal,
    Hinke

• 14 Juli 2015 - 23:08

Linda De Graaf :

Heel leuk om al jullie verhalen te lezen en zo op afstand er toch een beetje bij te zijn.
    Dat geld pinnen is inderdaad erg handig haha. Veel plezier de komende week nog en geniet nog van de reis!

• 15 Juli 2015 - 10:55

Cor En Ineke Docter:

Met veel interesse, bewondering en waardering lezen wij jullie verslagen. We wensen jullie nog een goede tijd en sterkte met de warmte en met jullie gezondheid.
    Vaya con Dios y nos vemos pronto.
    Ineke en Cor

• 15 Juli 2015 - 12:05

Monirah Schep - Van Den Heuvel:

Namaste! Wat ontzettend leuk jullie verhalen te lezen. We lezen en leven met jullie mee vanaf kantoor! Iedereen de groeten, speciaal John - de stakker met z'n gips - lieve Annie, goedlachse Mathew and Sheilah. Heb het goed daar en veel plezier de komende dagen op kidscamp aan de voet van Himalaya! Doeiiiii

• 15 Juli 2015 - 12:09

Hilda:

Oei dat valt inderdaad niet mee schilderen in die hitte! Hoop dat het jullie lukt het tijdig af te krijgen. Hebben jullie voor het lesgeven ook pictogrammen- of fotoboekjes? Daarmee kun je de kinderen een Engels woord leren en kunnen zij jullie het woord in Hindi bijbrengen. Margo verdient een geweldig compliment voor al haar wondermiddeltjes. He Jeroen, wat is dat nou, ben je een tikkie uit beeld en begin je een nieuwe carriere als bankrover? Lieve groeten Hilda

• 15 Juli 2015 - 13:51

Anneke En Bernard Van Dam:

Wat goed van jullie om dagelijks een blog te schrijven zodat we goed op de hoogte gehouden worden van al het wel en wee. Ik lees wel vaak de naam van Jeroen O. Jullie zijn toch wel lief voor hem?? We genieten van jullie verhalen en vinden het fijn dat het goed gaat, zij het met behulp van Margo. Ondanks de hitte toch het schilderwerk voor elkaar. Grandioos!. Voor de resterende tijd een fijn verblijf en geniet er nog van.
    Anneke en Bernard

• 15 Juli 2015 - 21:28

WiekeW:

Even niet kijken en er staan 3 verslagen op!! Heel mooi om te lezen.
    Succes en maak er wat moois van met dat schilderen. En met lesgeven en spelletjes doen en nieuwe dingen meemaken en mooi herinneringen maken! grwwk

• 16 Juli 2015 - 01:01

Trijnie:

Hallo Allemaal,
    Wat een prachtige reisverslagen! Ik heb ze in één adem gelezen en ook gelijk maar de foto's even bekeken. Wat een geweldige ervaring moet deze reis voor jullie zijn. Maak er nog 5 mooie dagen van, met nog veel nuttig werk en niet al te veel hitte. Heel veel sterkte nog en plezier (met en zonder kinderen). Geniet er van! Maar ook vooral nog een veilig verblijf!
    Hartelijke groeten,
    Trijnie

• 16 Juli 2015 - 08:01

Anneke En Hans:

Met bewondering volgen we jullie activiteiten. De omstandigheden daar zullen ongetwijfeld een diepe indruk op jullie maken. We hopen straks vele verhalen te horen en zijn benieuwd naar de presentaties. Vriendelijke groeten, Anneke en Hans Tijsen

• 16 Juli 2015 - 09:38

Marinke:

Lieve allemaal,

Wat leuk dat jullie af en toe een blog posten! Ik reageer nu pas voor het eerst, maar lees uiteraard alles mee steeds! Heel veel succes nog voor de laatste dagen! Jullie zijn goed bezig!!!
    Groetjes Marinke